W erze postępującej cyfryzacji strony coraz częściej decydują się na zawieranie umów przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Jednak co w sytuacji, jeżeli kontrakt ma zostać podpisany przy wykorzystaniu różnych rodzajów podpisów?
Odszkodowanie za zmarnowany urlop
31 maja, 2022Zbliża się okres urlopowy, a wraz z nim czas wyjazdów na wakacje. Część osób kupuje wycieczki w biurach podróży. Katalogi kuszą klientów zdjęciami przepięknych hoteli, perfekcyjnych pokoi oraz doskonale zagospodarowanych terenów rekreacyjnych. Co, jeśli jednak rzeczywistość diametralnie różni się od obrazów i opisów przedstawionych przez biuro podróży?
Umowa o udział w imprezie turystycznej
Wykupując wycieczkę w biurze podróży, klient zawiera umowę o udział w imprezie turystycznej, do której zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 511). Ustawa ta reguluje m.in. odpowiedzialność biura podróży (organizatora turystyki) za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej.
Niezgodność
W sytuacji zauważenia niezgodności pomiędzy umową a tym, co klient zastał na miejscu, np. zakwaterowania w hotelu o niższym standardzie, czy też pokoju bez widoku na morze, powinien on niezwłocznie, w miarę możliwości jeszcze podczas pobytu na wakacjach, powiadomić o tym biuro podróży, którego zadaniem jest usunięcie takiej niezgodności.
W przypadku nieusunięcia niezgodności przez biuro podróży w rozsądnym, wyznaczonym przez podróżnego terminie, klient może ją sam usunąć oraz wystąpić o zwrot wydatków. Jeżeli organizator turystyki odmówił usunięcia niegodności lub powinna ona zostać usunięta niezwłocznie, podróżny nie musi wyznaczać terminu.
Uprawnienia podróżnego
- Jeżeli biuro podróży nie usunie niezgodności, klientowi przysługuje roszczenie o obniżenie ceny za okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność, chyba że niezgodność została spowodowana wyłącznym działaniem lub zaniechaniem podróżnego.
- Ponadto podróżnemu przysługuje roszczenie o odszkodowanie za poniesione szkody oraz zadośćuczynienie za krzywdy doznane na skutek niezgodności.
Powyższe roszczenia przedawniają się z upływem 3 lat.
Istnieją jednak sytuacje, których wystąpienie spowoduje, że podróżnemu nie będzie przysługiwało odszkodowanie, ani zadośćuczynienie. Stanie się tak, jeżeli biuro podróży udowodni, że:
- winę za niezgodność ponosi podróżny,
- winę za niezgodność ponosi osoba trzecia, niezwiązana z wykonywaniem usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, a niezgodności nie dało się przewidzieć lub uniknąć,
- niezgodność została spowodowana nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami.
Tabela Frankfurcka
Na zlecenie Izby Cywilnej Sądu Krajowego w Niemczech opracowano Tabelę Frankfurcką. Chociaż w Polsce nie ma ona mocy powszechnie obowiązującej, coraz więcej sądów powszechnych korzysta z niej podczas orzekania w sprawach o odszkodowanie za zmarnowany urlop. Niewątpliwie pozwala ona ujednolicić linię orzeczniczą oraz w klarowny sposób ustalić wysokość należnego klientowi biura podróży odszkodowania.
W Tabeli Frankfurckiej wyróżniono cztery podstawowe rodzaje usług, tj. nocleg, wyżywienie, pozostałe oraz transport. Następnie przy każdej z usług wyszczególniono typy wad i stopę procentową za poszczególną wadę.
Przykładowo, jeżeli jedzenie hotelowe jest monotonne stopę procentową określono na 5 % ceny wycieczki, za zanieczyszczoną plażę hotelową klient może się spodziewać zwrotu na poziomie 10-20% ceny imprezy turystycznej, natomiast za brak balkonu, brak widoku na morze lub zbyt małą powierzchnię pokoju 5-10% ceny.
Świadczenia zastępcze
Może się zdarzyć, że program imprezy turystycznej już w czasie jej trwania ulegnie zmianie i przykładowo w trakcie wycieczki objazdowej turyści nie będą zwiedzać danej atrakcji turystycznej, wówczas biuro podróży powinno wykonać w ramach tej imprezy odpowiednie świadczenia zastępcze np. odwiedzenie innego miejsca. W takiej sytuacji podróżny nie może jednak zostać obciążony dodatkowymi kosztami, a ponadto świadczenia zastępcze muszą być porównywalne do tych wynikających z umowy o udział w imprezie turystycznej. Co istotne, jakość świadczeń zastępczych powinna być co najmniej taka sama jak jakość usługi określonej w programie imprezy turystycznej, w przeciwnym razie podróżnemu przysługuje uprawnienie do odpowiedniego obniżenia ceny imprezy turystycznej. Jeżeli niemożliwe jest zaproponowanie świadczeń zastępczych lub też podróżny je odrzuci, przysługuje mu roszczenie o obniżenie ceny, odszkodowanie lub zadośćuczynienie, bez rozwiązywania umowy o udział w imprezie turystycznej.
Niezapewnienie możliwości powrotu do kraju
Czasami z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności podróżnemu nie zostanie zapewniony powrót do kraju zgodnie z umową o udział w imprezie turystycznej.
W takim przypadku biuro podróży ponosi koszty niezbędnego zakwaterowania podróżnego, w miarę możliwości o kategorii równoważnej do określonej w umowie o udział w imprezie turystycznej, przez okres do 3 nocy. Powyższe ramy czasowe nie mają zastosowania do osób o ograniczonej sprawności ruchowej i osób im towarzyszących, kobiet w ciąży i osób w wieku poniżej 18 lat bez opieki, a także osób wymagających szczególnej opieki medycznej, pod warunkiem, że biuro podróży zostało powiadomione o sytuacji tych osób co najmniej 48 godzin przed rozpoczęciem imprezy turystycznej.
Błędy w rezerwacji
Biuro podróży, przedsiębiorca ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych lub agent turystyczny ponosi także odpowiedzialność odszkodowawczą wobec podróżnego za swoje błędy w rezerwacji, chyba że odpowiedzialność za błąd ponosi podróżny lub błąd ten powstał na skutek nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności.
radca prawny Monika Klempous